دیدنی  های مازندران  همراه  با عکس و آدرس

مازندران یکی از زیباترین استان های کشور ایران است که جاهای دیدنی فراوان آن هرساله میلیون ها گردشگر داخلی و هزاران گردشگر خارجی را به خود جذب می کند.

مازندران یکی از آن استان هایی محسوب می شود که جاذبه هایش در مغز نمی گنجد و به حدی وسیع است که فقط نام بردن از جاذبه هایش یک شبانه روز وقت می خواهد.

مازندران، جدا از دریا و سبزی جنگل هایش، جاهای زیادی برای دیدن دارد، جاهایی که به دلیل فاصله کم شهرهای شمالی با هم و دسترسی آسان به این مناطق، رفتن و گشت و گذار در آنها  آنقدر که تصورش سخت است اتفاق دور از ذهنی نیست.

موقعیت جغرافیایی مازندران

نقشه مازندران

 رشته کوه های البرز هم چون سدی بلند مازندران را به دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تقسیم کرده است و به همین دلیل این استان از قسمت داخلی ایران جدا شده است.

بخشی از البرز غربی و البرز شرقی و تمامی البرز مرکزی در این محدوده قرار دارد و شیب زمین از منطقه کوهستانی به سوی جلگه و دریا کاهش می یابد. رشته کوه البرز دارای کوه های فرعی است که از جنوب به شمال یا به موازات دریا کشیده شده اند.

از مرتفع ترین قلل مازندران می توان بادله کوه، کوه چنگی و کوه سفید را در شهرستان ساری نام برد.

معرفی جاهای دیدنی مازندران

در سری مقالات جاهای دیدنی شهرهای ایران، به استان زیبای مازندران می رسیم. در ادامه جاهای دیدنی استان زیبای مازندران را معرفی می کنیم.

باداب سورت

باداب سورت

درست در شمال شرق استان مازندران و در نزدیکی شهر ساری، پله هایی از جنس نور و به نام باداب سورت قرار دارد.

این جا، جایی شبیه به سرزمین رویاهاست. می توانید بچشید آبی را که مزه اش گاهی شور و گاهی شیرین است، رنگش گاه سفید و گاه اخرایی و حتی گاهی سیاه است.

آدرس: شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، روستای اروست، جاده باداب سورت

روستای لاویج

لاویج

این روستا از توابع شهر نور و دارای جاذبه های غنی بسیاری می باشد، از آب گرم لاویج گرفته تا آبشار حرام و خانه نیما یوشیج.

ورودی این روستا با یک پارک جنگلی شروع می شود که در آن همه نوع امکانات رفاهی برای مسافران مهیا است، و بعد از گذشت چند کیلومتر به جاده جنگلی و پر پیچ و خمی می رسیم که به سمت بالای کوه می رود.

با رسیدن به نوک کوه در مقابل خود، روستای لاویج و دشتی سرسبز و رویایی را می بینید که محیطی مناسب برای آغاز استراحت و گشت و گذار در سفرتان می باشد.

آدرس: کمربندی آمل به نور، بعد از عبور از چمستان

دریاچه چورت

چورت

نام اصلی دریاچه چورت، میانشه است ولی به دلیل فاصله کمش با روستای چورت به این نام خوانده می شود.

هوای مه آلود اطراف دریاچه، درختانی که تا تنه در آب فرو رفته اند، صدای حیوانات و پرندگانی که در سکوت جنگل حکم فرماست، از چورت، دریاچه ای ساخته که انگار فرسنگ ها با آب و هوای خشک ایران فاصله دارد.

آدرس: جاده ساری-کیاسر

جنگل دالخانی

دالخانی

جنگل دالخانی، معروف به دالان بهشت، یکی دیگر از جاهای دیدنی معروف استان مازندران است. آب و هوای لطیف و بوی رطوبت پیچیده در هوای این جنگل رویایی باعث شده هر بیننده ای که پا در این جنگل گذاشته ساعت های متمادی در آن سرگردان شود و حتی ذره ای گذر زمان را حس نکند.

اگر شما از آن دست کمپ دوستانی هستید که علاقه زیادی به اقامت در جنگل دارید، فصل بهار و تابستان بهترین موقع برای کمپ زدن در این جنگل می باشد.

آدرس: 30 کیلومتری جنوب شرق رامسر

دریاچه سد لار

سد لار

لار بزرگترین دشت ایران است که چشمه های زیاد این منطقه و تنوع گونه های جانوری و گیاهی آن باعث شده تا به مددش هم بتوان فلامینگو و کبک دید و هم پلنگ و بزکوهی.

با عبور از دریاچه سد لار و رفتن به مناطق بالادست آن طبیعت بکرتری را می شود دید. در بهار اطراف دریاچه پر از شقایق می شود.

آدرس: 13 کیلومتری پلور

جنگل های دو هزار

دو هزار

یکی از زیباترین و فوق العاده ترین جاهای دیدنی و توریستی که در شهرستان تنکابن مازندران به چشم می آید، جنگل های دوهزار است. برای دیدن و حس کردن هر چه بیشتر این جنگل کافیست به منطقه چالدره این جنگل پا بگذارید تا دیگر نتوانید از این جنگل دل بکنید.

آدرس: تنکابن به سمت خرم آباد

پارک جنگلی چالدره

چالدره

محیط این ناحیه هوایی خنک، مرطوب و بسیار دلپذیر دارد. حجم انبوه درختان توسکا و افرا و بوته های سرخس سراسر زمین را پوشانده و سایه ای خوشایند و خنک بخشیده است.

جدا از این زیبایی ها، نماهایی از باغ مرکبات و شالیزارها به خاطر می ماند که بخش جدانشدنی طبیعت شمال ایران به‌شمار می رود.

آدرس: 18 کیلومتری تنکابن

پل ورسک

ورسک

یکی از قدیمی ترین پل های راه آهن که نامش در کتاب گینس نیز به ثبت رسیده، پل ورسک است. کارشناسان، این پل را از شاهکارهای مهندسی معرفی می کنند و آن را در گروه مهم ترین و ارزشمندترین آثار فنی و مهندسی راه آهن در شمال کشور می دانند.

آدرس: ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سواد کوه

ییلاق فیلبند

فیلبند

نام این ییلاق در اصل فلبند است. فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای بند آمدن و نتوانستن است. علت این نام گذاری به دلیل ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه های تندی است که عبور از آن را دشوار می کرد.

فیلبند دو تکیه دارد که درون تکیه مسافرخانه ای هم ساخته شده که می تواند محل استراحت گردشگران در بهار و تابستان باشد. خانه های روستا اغلب توسط چوب های قطور و شیروانی های رنگارنگ مسقف شده اند. سقف شماری از خانه ها نیز با سفال پوشیده شده است.

آدرس: 25 کیلومتری آمل

دشت دریاسر

دریاسر

به دریاسر، دشت اردیبهشت ایران می گویند و علت آن این است که در بهار این دشت پر از گل های زرد رنگ می شود. دیدن آن همه گل یک جا که از بین آن ها نیز چشمه های زیادی بیرون می آید باعث به وجد آمدن هر بیننده ای می شود. دشت دریاسر یکی از جاهای دیدنی معروف مازندران است و از هر سو کوه ها محصورش کرده اند.

آدرس: روستای عسل محله

منطقه تفریحی الندان

الندان

زمستان ها این دریاچه دیدنی محل زندگی اردک ها می شود. پاییز درختچه های اطراف دریاچه، ازگیل و ولیک می دهند. در بهار، بنفشه، پیازچه وحشی و سبزی های دارویی اطرافش می رویند.

آدرس: 65 کیلومتری جنوب ساری و 20 کیلومتری کیاسر

نمک آبرود

نمک آبرود

نمک آبرود شهرک گردشگری و تفریحی است که یک خط تله کابین دارد که به مدت 12 دقیقه گردشگران را از نواحی جلگه ای به ارتفاع 970 متری از سطح دریا می برد، در این مسیر مناظر زیبا چشم هر بیننده ایی را خیره می کند.

آدرس: 12 کیلومتری غرب چالوس